Lifestyle

7 tips voor het ontwerpen van een goede flyer

7 tips voor het ontwerpen van een goede flyer
Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel op Google+
Deel op LinkedIn
+

Veel bedrijven gebruiken flyers als een marketinginstrument. Het is goedkoop om ze in groot volume te drukken en goede manier om relatief veel informatie te communiceren, omdat een flyer niet iets dat je slechts in het voorbijgaan hoeft af te lezen. Maar je hoeft geen bedrijf te zijn om iets te hebben aan flyers. Misschien organiseer je een feest en wil je op een originele of wat grootschaligere manier uitnodigingen uitdelen. Of je organiseert een concert met je band. Misschien zit je bij de wijkraad en wil je iets communiceren aan alle huishoudens in de buurt. Voor een flyer drukken zijn genoeg goede redenen te bedenken. We geven zeven tips voor het ontwerpen van goede flyer.

Logische structuur met korte kopteksten

Breng een duidelijke en logische structuur in de tekst op je flyer, waarbij je gebruikmaakt van kopteksten. De eerste tekst waar het oog van de ontvanger op valt, is de koptekst. Deze moet de centrale boodschap in enkele woorden samenvatten. Hou de kopteksten op je flyer kort, zodat ze in één oogopslag gelezen kunnen worden en pakkend blijven. Waak uiteraard voor taalfouten!

Lucht in je ontwerp

Ook het laten van open ruimte helpt om je flyer overzichtelijk te houden. Lucht doet een ontwerp doorgaans goed, omdat het de lesbaarheid vergroot en niet te druk is voor het oog. Hoe simpeler, hoe beter, eigenlijk.

Niet te veel informatie

Hoewel een flyer de mogelijkheid biedt om relatief veel informatie te communiceren, wil dat niet zeggen dat je hier elke centimeter voor moet gebruiken. Geef de meest relevante informatie, de gegevens die er écht toe doen. Gebruik je te veel tekst, dan gaat dit ten koste van het overzicht voor de ontvanger en vergroot dit de kans dat diegene snel de interesse verliest.

Tips voor het ontwerpen van een goede flyer

Gebruik beeldmateriaal

Alleen maar tekst op je flyer helpt niet om de interesse en goodwill van de ontvanger te trekken. Maak gebruik van tenminste één uitnodigend beeld. Zorg dat dit beeld van goede kwaliteit is, anders staat het erg amateuristisch.

Activerende boodschap

Je wilt dat de ontvanger actie onderneemt na het lezen van je flyer. Maak dit dan ook duidelijk door de tekst zo actief mogelijk te maken en af te sluiten met een duidelijke call-to-action die oproept tot wat je van de ontvanger verlangt. Laat je dit na, dan is de kans groot dat je weinig respons krijgt op je flyer.

Persoonlijke boodschap

Probeer de boodschap op je flyer zo te laten overkomen alsof hij persoonlijk aan de ontvanger gericht is. Zo vergroot je de kans dat je interesse weet op te wekken in de inhoud van je boodschap en de call-to-action.

De afzender vermelden

Zorg in al je enthousiasme wel dat het voor de ontvanger duidelijk is wie de afzender van de flyer is en eventueel ook hoe er contact met je opgenomen kan worden in het geval van vragen. Als het niet duidelijk van wie de flyer komt, zal dit bevreemdend werken en mogelijk zelfs onbetrouwbaar overkomen. De kans wordt dan kleiner dat er respons volgt op je flyer.

Met deze tips zou het moeten lukken om tot een pakkende flyer voor je activiteit of evenement te komen waar respons op komt. Heb je geen vertrouwen in je eigen opmaakvaardigheden, vraag dan hulp van iemand die hier handiger mee is. Het liefst natuurlijk een echte dtp’er!

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel op Google+
Deel op LinkedIn
+

You Might Also Like