Wheels

Motorrijden met je kind achterop: 5 belangrijke aandachtspunten

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel op Google+
Deel op LinkedIn
+

Ben jij fervent motorrijder en mag je graag toeren of functionele ritjes doen met de motor? Dan is het wellicht ook verleidelijk om je kind een keer mee te nemen achter op de motor. Maar hoe doe je dat op een veilige manier? En mag het überhaupt? We gaan verder in op het motorrijden met een kind achterop.

Voeten op de voetsteunen

De wet schrijft geen minimumleeftijd voor waarop een kind achter op de motor mag meerijden. Dat is enigszins opmerkelijk te noemen gezien de risico’s, maar met een omweg is er toch nog een soort van regel die voorkomt dat hele jonge kinderen meegenomen mogen worden op de motor. De wet schrijft namelijk wél voor dat een passagier achter op de motor moet zitten (en dus niet op schoot of tussen de benen!) en met de voeten bij de voetsteunen moet kunnen. Kortom, je kind moet dus achterop en moet lang genoeg zijn om de voeten op de voetsteunen te kunnen zetten.

Passende helm

Een andere, logische verplichting die de wet duidelijk stelt, is dat de passagier óók een motorhelm moet dragen. Dat moet een goedgekeurde helm zijn die goed past. De nek van het kind moet daarnaast ook voldoende ontwikkeld zijn om het gewicht van de helm te kunnen dragen. De opdracht is dus om een niet te zware helm te vinden die precies goed past. Dat laatste wil zeggen dat de binnenvoering van de helm strak moet zitten rondom het hoofd. In de praktijk betekent dat dat de helm strak op de wangen moet zitten. Dit gaat zich uiteindelijk vormen naar het hoofd van het kind. Tussen het voorhoofd van je kind en binnenvoering van de helm moet één vingerkootje passen. Test dit door de helm van de achterkant met kracht naar voren te duwen en te testen of er vervolgens nog een vingerkootje (van je pink) tussen past.

Beschermende kleding

Het dragen van beschermde kleding op de motor is niet verplicht, dus ook niet voor de passagier. Laat dat geen vrijbrief zijn om onbeschermd te gaan rijden. Niet alleen kan het koud zijn op de motor, bij een val is er zonder beschermde kleding te weinig bescherming voor het lichaam. Zorg er voor dat niet alleen jij, maar ook je kind beschermende kleding heeft die versterkt is op de ellebogen en de kleding. Het is van belang dat deze kleding goed passend is, zodat de versterkte onderdelen op de juiste plek zitten.

Ervaring opbouwen

Ervaring met het rijden met een passagier achter op de motor is wenselijk als je je kind mee achterop wilt nemen. Het is immers nogal een verantwoordelijkheid om een kind mee te nemen op de motor en als motorrijder blijf je kwetsbaar in het verkeer. Een ongeluk heeft al snel grote gevolgen. Aangezien je rijden met een passagier achterop niet leert tijdens je motorrijlessen, is het wijs om al wat ervaring opgebouwd te hebben met het rijden met een passagier voordat je je kind mee gaat nemen als passagier.

Duidelijke afspraken maken

De passagier is van invloed op hoe de motor reageert. Niet per se door het gewicht, maar vooral door bewegingen. Daarom is het van groot belang dat je alleen gaat rijden met een kind waarmee je duidelijke afspraken kan maken waar hij of zij zich ook aan houdt. Dat wil zeggen dat je duidelijk afspreekt dat je zoon of dochter jou te allen tijde stevig blijft vasthouden. Ook mag hij of zij niet gaan verzitten terwijl je nog snelheid aan het maken bent, omdat de motor dan te sterk op de bewegingen van de passagier reageert. Alleen bij stilstand en op een constante snelheid kan er bewogen worden. Daarnaast moet je kind met je meebewegen in bochten in plaats van tegenhangen. Dat is iets wat je het beste even kunt gaan oefenen voordat je samen echt de grote weg op gaat.

Als je al deze zaken op orde hebt, rest nog om op te stappen en op pad te gaan. In de regel moet jij als bestuurder eerst op de motor gaan zitten voordat je passagier opstapt. Je kind kan het beste gebruikmaken van het voetsteuntje als opstapje om zijn of haar been over het zitje te kunnen zwaaien en achterop plaats te nemen. Jij moet je op dat moment schrap zetten om de motor in balans te houden.

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel op Google+
Deel op LinkedIn
+

You Might Also Like