Lifestyle product Tech

Rijden op waterstof, hoe werkt dit precies?

Rijden op waterstof
Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel op Google+
Deel op LinkedIn
+

We houden allemaal van onze auto, of we er nu openlijk voor uitkomen of niet. Is het niet ons tweede stukje thuis (op wielen), dan is het wel een hobby-object waar we ons in onze vrije tijd op uitleven. We verzekeren onze geliefde vierwieler natuurlijk goed, bijvoorbeeld met een FBTO autoverzekering. We vinden natuurlijk het terugdringen van CO2-uitstoot ook belangrijk, dus kiezen we steeds vaker voor een elektrische auto. Maar aan de horizon gloort nog een ander type auto die misschien wel de toekomst heeft: de waterstofauto. Maar hoe zit het nu eigenlijk met rijden op waterstof?

Hoe werkt een waterstofauto?

Waterstofauto’s kunnen óók elektrische auto’s zijn, en wellicht in de toekomst zelfs ook sportauto’s, wat voor de vooruitstrevende autofanaten de keuze sportauto vs elektrische auto weer wat makkelijker maakt. Waterstofauto’s hebben een elektromotor met een speciale brandstofcel, waarin waterstof wordt omgezet in water met behulp van zuurstof die gewoon uit de lucht komt. Als gevolg van dit proces ontstaat elektriciteit waarmee de motor aangedreven wordt. Maar het is ook mogelijk een auto te hebben met een motor die de waterstof rechtstreeks als brandstof gebruikt. In ieder geval is al wat uit de uitlaat van de auto komt bij een waterstofauto, water. De waterstof zelf wordt in de meeste gevallen gewonnen uit aardgas door middel van reforming. Dat is een chemisch proces waarbij onder hoge druk en met zeer hoge temperaturen water in stoomvorm reageert met methaan, dat het voornaamste bestanddeel van aardgas vormt.

Hoe milieuvriendelijk is waterstof nu echt?

Het zal je niet ontgaan zijn dat we het over aardgas hadden bij de productie van waterstof. Deze productie kost veel energie en kent een flinke CO2-uitstoot. Totdat waterstof uit water gewonnen kan worden met behulp van duurzame energiebronnen zoals zonne-energie, waterkrachtenergie en windenergie is het geen bijzonder milieuvriendelijke brandstof. Kijken we naar de waterstofauto zelf, dan is het wel zo dat deze geen accu nodig heeft. Dat betekent dat zo op den duur geen afgedankte accu’s opleveren die voor het milieu een probleem kunnen opleveren.

Zijn er wel waterstofauto’s verkrijgbaar?

Op waterstof rijden

De waterstofauto is nog verre van ingevoerd in de wereld van de mobiliteit. In Nederland zijn de Toyota Mirai en de Hyundai Nexo verkrijgbaar, maar daar betaal je dan wel zo’n 70.000 euro voor. Toyota heeft wel plannen om betaalbaardere waterstofauto’s te gaan produceren op korte termijn. Ook Audi, Mercedes en Kia zijn bezig met het ontwikkelen van waterstofauto’s, en zullen ongetwijfeld op termijn ook andere autoproducenten gaan inspireren om hetzelfde te doen. De autobranche zelf verwacht dat in 2040 zo’n 25 procent van de auto’s op waterstof zullen rijden.

Hoe tank je waterstof?

De infrastructuur voor rijden op waterstof moet nog uitgerold worden. In de toekomst zou het mogelijk gemaakt moeten worden om waterstof te tanken bij tankstations. Waterstof tanken gaat overigens even snel als het tanken van benzine of diesel. De brandstof wordt onder hoge druk opgeslagen. Omdat waterstof ook ontvlambaar is, zijn veiligheidsmaatregelen nodig. Daarom is de waterstofpomp die bovenop de ondergrondse tank staat waar de waterstof onder druk in is opgeslagen een ‘slimme’ pomp die met behulp van infrarood zelf kan zien of het veilig genoeg is om te tanken.

Wat kost het om op waterstof te rijden?

Rijden op waterstof is momenteel niet bepaald goedkoop. Naast de hoge aanschafprijs van waterstofauto’s, is ook de brandstof prijzig. Een tank van een waterstofauto heeft een capaciteit van 5 tot 6 kilogram waterstof waarmee je zo’n 600 kilometer kunt rijden. De prijs van waterstof is nu minimaal 12,50 euro. Dat betekent dat je per kilometer minstens 12,5 eurocent kwijt bent, en dat is best veel. Ter vergelijking: auto’s die honderd procent op elektriciteit rijden, kosten qua verbruik zo’n 4 eurocent per kilometer.

Weinig geluidsoverlast

Wat de waterstofauto voor heeft op de benzineauto of dieselauto, is dat hij aanzienlijk minder geluid produceert. Dat betekent ook dat als de techniek ook ingezet gaat worden voor bussen en vrachtwagens er een hoop minder herrie op de wegen gaat zijn. Er hoeven dan in ieder geval niet méér geluidswallen langs wegen bij te komen. Wat wel geluid blijft produceren, zijn de banden. Deze maken immers contact met het wegdek. Bandenfabrikanten zoals Michelin, Goodyear en Continental zijn al bezig met het produceren van speciale autobanden die de stillere voertuigen meer complementeren.

Nog een aantal voorwaarden

Kortom, het duurt nog wel even voordat Nederland en masse aan de waterstofauto gaat. Een duurzamere productie van waterstof is daarbij belangrijk, maar zeker ook lagere prijzen voor zowel de voertuigen als de brandstof zelf. Ook moeten er voldoende mogelijkheden komen om te kunnen tanken, anders zal niemand met gezond verstand voor een waterstofauto kiezen.

Dit is een samenwerking.

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel op Google+
Deel op LinkedIn
+

You Might Also Like