26 maart 2014 zal de geschiedenisboeken ingaan als de dag waarop 376 bebaarde mannen zich meldden bij het theater van Boom Chicago in Amsterdam. De inzet was het wereldrecord te verpletteren, wat ons helaas niet is gelukt. Wat wel is gelukt, is het neerzetten van een Nederlands record. En wat natuurlijk nog mooier is, is de aandacht die we met gezamenlijk hebben gecreëerd voor Sta op tegen kanker van het KWF. Het is en blijft helaas nog steeds een vreselijke ziekte waar teveel mensen mee geconfronteerd worden.
De avond begon met de openstelling van het theater om 18:00. De lobby stroomde al snel vol met baardmannen die bij binnenkomst door de Beard Bitches op lengte werden beoordeeld. Voor de volledigheid wil ik hier nog even bij vermelden dat het om de lengte van hun baard ging. Voor het geval daar een misverstand over ontstaat ;-). Baarden in allerlei soorten, vormen en lengtes begroetten elkaar, dronken samen en maakten er een harig en gezellig feestje van. Grooming tips werden uitgewisseld, nieuwe Facebookvrienden gemaakt totdat het tijd werd De Zaal in te gaan voor het officiële gedeelte.
De heren van Cut Throat Barbers stonden op het podium hun ding te doen en deden dat geweldig: de wachtrij werd langer en langer. De DJ voelde de zaal goed aan en stemde zijn muzikale kunsten erop af. Tijd voor de 360 graden foto, als bewijs en aandenken. Na bekendmaking van het aantal deelnemers aan het event was het tijd voor De Finale. Er was ook immers een heuse beardcontest gekoppeld aan deze avond. The Longest Beard werd gewonnen door Ferry Plooij en The Most Stylish Beard werd gewonnen door Ricardo Araujo. Beide heren werden extra verwend door de sponsoren, die op hun beurt ervoor hadden gezorgd dat er een goed gevuld prijzenpakket ter beschikking kon worden gesteld.
Na het event waren we allemaal uitgenodigd voor de preview van de Boom Chicago show ‘What’s up with those beards’. Standup comedy at its best naar onze mening en dus een aanrader. We gaan hier niet te diep op in, maar verklappen wel dat de knusheid van het theater in combinatie met de kwaliteit van de voorstelling ons in ieder geval een geweldige afsluiting van een geslaagde avond hebben gegeven!
Veel positieve reacties, zowel online als offline. En fantastisch om te zien dat het toch mogelijk was om al deze baarmannen te mobiliseren en hiermee hun steentje bij te laten dragen aan het goede doel. Dat dit naar meer smaalt mag duidelijk zijn. Hou de website en de Facebookpagina van De Baard in de gaten, want er zijn nog meer leuke ideeën die samen met Boom Chicago uitgevoerd zullen gaan worden dit jaar.
Daarnaast willen wij ook graag een bedankje uiten richting Dr K. Zij hebben het mogelijk gemaakt om alle genodigden te voorzien van een heerlijk flesje baardolie. Daarnaast kregen de winnaars ook een extraatje van Dr K. Nogmaals bedankt Rob van de Dr K Soap Company voor deze geweldige sponsoractie.
Beard on!