Entrepreneurship Tech

Dit zijn de overeenkomsten tussen de snelst groeiende bedrijven

Overeenkomsten snelstgroeiende bedrijven
Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel op Google+
Deel op LinkedIn
+

Bedrijven komen en gaan. Kijk naar een lijst van de grootste bedrijven in Europa van twintig jaar geleden en je ziet een aantal namen die tegenwoordig nog maar een marginale rol spelen. Ga je nog verder terug in de tijd, dan zie je bedrijven van destijds gigantische omvang die tegenwoordig zelfs geeneens meer bestaan. De volgende generatie grote bedrijven staat al te trappelen om het stokje over te nemen. Het is daarom leuk om eens te bekijken wat de overeenkomsten zijn tussen de bedrijven die snel naam maken in de wereld. Wat kan jij als beginnende ondernemer hiervan leren?

Tech is koning

Het mag niet verrassend zijn dat je vooral succes zal hebben wanneer je je in de technologiesector beweegt. Wordt gekeken naar de 1.000 snelst groeiende bedrijven in Europa van de afgelopen vijf jaar, dan is meer twintig procent in deze sector te vinden. Terwijl het overgrote deel van de andere bedrijven op deze lijst meer dan dankbaar gebruikmaakt van technologie om de concurrentie in hun eigen sector te slim af te zijn. Denk dan bijvoorbeeld aan bedrijven die zich richten op het aanbieden van gigs in allerlei vormen. Deze kunnen dus net zo gemakkelijk worden meegerekend in deze branche.

Verder dan vandaag kijken

Wat ook opvallend is, is dat de bedrijven die het het best doen flink tegen de huidige sfeer die in de maatschappij leeft in lijken te gaan. Waar overal te horen is dat de wereld zo snel verandert, lijken juist de bedrijven die verder kijken dan vandaag alleen de grootste stempel op de nieuwe economie te drukken. Op dit moment verandert er dan misschien veel, dat doen deze bedrijven alleen maar om de komende honderd jaar weer vooruit te kunnen. Denk hier dus ook goed over na wanneer je zelf met een businessplan gaat komen voor jouw bedrijf.

Een positieve bijdrage

Wat verder vooral ook belangrijk lijkt te zijn, is dat geld niet langer de enige manier is om succes te meten. Veel van de bedrijven die snel meer werknemers nodig hebben om grotere groepen te bedienen verdienen hier op dit moment helemaal nog niet zo veel aan. Dat zij echter wel hoog op de lijst komen te staan heeft te maken met het feit dat zij een positieve bijdrage aan de maatschappij leveren. Of in ieder geval dat dit zo door consumenten ervaren wordt. Bewust ondernemen is op dit moment groter dan ooit, maar nog lang niet uitgegroeid.

Groot in eigen regio

Het opbouwen van een fanbase in de eigen regio kan ook nog altijd van grote waarde zijn. Juist de regionale groei maakt de 1.000 snelst groeiende bedrijven in Europa op dit moment heel groot. Zij hebben wel de ambitie om over de grenzen heen te kijken, maar hebben dit niet perse nodig om van enorme omvang te zijn. Wanneer je dus op zoek gaat naar een gat in de markt, kijk dan in eerste instantie vooral naar je eigen markt. Dat je deze markt goed kent speelt daarin natuurlijk ook een meer dan belangrijke rol. Dit is dus slim.

Iets bestaands, maar dan beter

De laatste overeenkomst is niet alleen voor de huidige golf aan snelgroeiende bedrijven van belang geweest, maar is eigenlijk gewoon van alle tijden. Wanneer je iets doet, dan moet je één van de volgende twee eigenschappen hebben: je moet iets geheel nieuws gaan doen, wat nagenoeg onmogelijk is, of je moet iets bestaands gaan doen, maar dan veel beter dan iedereen die het nu al doet. Dit is een stuk beter mogelijk. Het disruptieve karakter van de nieuwkomers is al vaker benadrukt in recente jaren, maar zal ook in de komende jaren nog heel belangrijk blijven.

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel op Google+
Deel op LinkedIn
+

You Might Also Like