Lifestyle

10 fijne, minder bekende Britse popplaten uit de jaren ‘80

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel op Google+
Deel op LinkedIn
+

Popmuziek is een brede term die veel verschillende soorten muziek omvat en sommige doet sidderen. Bij pop muziek uit de jaren ’80 gaan er vaak nog meer alarmbellen rinkelen, want dat is toch allemaal zo ingeblikt en gedateerd? De waarheid is dat er heel veel mooie muziek gemaakt is in de jaren ’80, in het bijzonder Britse muziek, maar dat het niet allemaal aan de oppervlakte is komen drijven. Wij zetten tien Britse popalbums uit de jaren ’80 op een rijtje die het beluisteren waard zijn.

Deacon Blue – Raintown (1987)

Het debuutalbum van deze Schotse band wekt een wat weemoedig sfeer op met stemmige soul-popliedjes. De band kreeg nooit veel voet aan de grond hier, maar was in eigen land een grote sensatie. Inmiddels treden ze weer op, maar een beter album dan Raintown maakten ze nooit. Hoogtepunten zijn de nummers ‘Loaded’ en ‘Dignity’.

Love and Money – Strange Kind of Love (1988)

Wederom een Schotse inzending. Love and Money heeft wat meer funk dan Deacon Blue en een zanger met een wat diepere stem. Ook zij zetten een aparte sfeer neer op dit album dat goed bij een eenzame, melancholieke, donkere avond past. Een beetje druilerig, maar wel op een aangename meer. Hoogtepunten zijn ‘Halleluiah Man’ en  ‘Jocelyn Square’.

Dexys Midnight Runners – Don’t Stand Me Down (1985)

Na het grote succes van ‘Come On Eileen’ veranderde Dexys Midnight Runners maar weer eens van samenstelling, opzet en aankleding. Het gevolg is een erg persoonlijk album vol eigenzinnige ‘celtic soul’ dat echt alleen een snaar raakt bij luisteraars die openstaan voor het gevoelsleven van bandleider Kevin Rowland. Absoluut hoogtepunt is het ruim twaalf minuten durende meesterwerk ‘This Is What She’s Like’.

The Dream Academy – The Dream Academy (1985)

Houd je van sfeervol en arty, dan zit je goed met The Dream Academy. Dit debuutalbum is wel echt een product van de jaren ’80, maar is op gezette momenten aardig meeslepend. Bijzonder aandacht voor de hit ‘Life In A Northern Town’, waarvan de wereldmuziek-achtige koorzang nog werd gesampled door Dario G voor zijn hit ‘Sunchyme’.

Prefab Sprout – Steve McQueen (1985)

Prefab Sprout’s Paddy McAloon is een van de beste Britse songwriters van de jaren ’80, hoewel zijn band nooit echt heel erg doordrong in de mainstream. Dat terwijl de muziek van Prefab Sprout wel echt gemaakt is voor de radio. Op dit album is de songwriting van McAloon op z’n sterkst. Hoogtepunten zijn ‘Goodbye Lucille #1 (Johnny Johnny)’, ‘Appetite’ en de kleine radiohit ‘When Love Breaks Down’.

Dexys Midnight Runners (nu: Dexys)

Danny Wilson – Meet Danny Wilson (1987)

Danny Wilson is gek genoeg een driemansformatie zonder een Danny Wilson. De band genoot kortstondige populariteit in het Verenigd Koninkrijk met dit debuut album vol soul-popliedjes die moeilijk te weerstaan zijn. Dat geldt in het bijzonder voor de hit ‘Mary’s Prayer’ en ‘Davy’.

Haircut One Hundred – Pelican West (1982)

Er was – schijnbaar – ooit een tijd dat boybands daadwerkelijk muziek konden maken. Haircut One Hundred was even héél popular bij de meisjes; mede dankzij hun aangeharkte imago, maar zeker ook de onbezorgde en toch redelijk ingetogen popliedjes van frontman Nick Heyward. ‘Love Plus One’ was een grote hit in het VK, net als ‘Fantastic Day’. Sla ook het in eerste instantie tamelijk inhoudsloze maar toch wel erg swingende ‘Lemon Firebrigade’ niet over.

The Blue Nile – Hats (1989)

Behoefte aan de perfecte plaat voor een weemoedige bui terwijl je vanuit je raam staart naar de lichtjes van de stad? Dit tragisch-romantische tweede album van de weinig productieve Schotse band The Blue Nile ademt deze sfeer van begin tot eind en is eigenlijk te mooi voor woorden, ten dele omdat zanger Paul Buchanan een uitstekende maar ondergewaardeerde songwriter is. Het allermooist zijn ‘The Downtown Lights’ en ‘Headlights On The Parade’.

Red Box – The Circle And The Square (1986)

Dit album van het Britse duo Red Box is een fusie van aanstekelijke popdeuntjes met tribale wereldmuziek, overgoten met wat jaren ’80 productietechnieken. Het bekendste nummer is de hit ‘For America’, die memorabel is om zijn merkwaardigheid. Maar de echte hoogtepunten zijn ‘Heart of the Sun’ en ‘Lean on Me (Ah-li-ayo)’.

Diesel Park West – Shakespeare Alabama (1989)

Op de valreep een rockplaat, van deze ‘little band that could’. Dit verpletterend sterke debuut van de band uit Leicester is één lang hoogtepunt van uitstekende, memorabele en aanstekelijke gitaarrockliedjes. De band brak nooit door en maakte nooit meer zo’n goed album als Shakespeare Alabama. Absolute hoogtepunten zijn moeilijk te kiezen, maar we doen het toch: ‘All The Myths On Sunday’, ‘Bell of Hope’ en ‘The Waking Hour’.

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel op Google+
Deel op LinkedIn
+

You Might Also Like