Entrepreneurship Wheels

Dit is wat jouw bedrijf kan leren van Bitcoin

Bitcoin zakelijk
Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel op Google+
Deel op LinkedIn
+

Het cryptocurrency ecosysteem groeide uit tot een miljardenindustrie waar talloze bedrijven en particulieren maar graag in investeren. Of cryptomunten al dan niet de toekomst zijn? Daarover doen we geen boude uitspraken. Maar we zouden geen entrepreneurs zijn indien we niet met de nodige afgunst naar de successen van de cryptomarkt keken. Van cryptomunten zoals Bitcoin kunnen we immers een en ander leren. Vooral onderstaande 3 lessen zijn niet onbelangrijk.

# 1. Vertrouwen is doorslaggevend

Onze economie is de afgelopen twintig jaar gigantisch gewijzigd. Kleine winkeltjes groeiden uit tot heuse webshops. Hotelkamers boeken we nu gewoon via een app. En zelfs jouw vriendelijke buurman kan taxichauffeur spelen. Het internet heeft onze economie heel wat potentieel geschonken. Maar dat geldt ook voor criminelen die een nieuw speeltje ontdekten. Hackers, oplichters en scams zijn niet langer ongewoon. En daarom zoeken we al langer naar vertrouwen. En dit niet alleen bij online transacties, want door het internet worden we ook lokaal steeds vaker met de neus op de feiten gedrukt.

Daarom lezen we toch maar eerst een aantal recensies. Daarom bestellen we enkel indien Afterpay een optie is. Daarom zoeken we naar keurmerken. En daarom worden we maar lid van de Consumentenbond. Kortom: het vertrouwen is helemaal zoek. En dan is er Bitcoin. Revolutionair, want Bitcoin toont aan dat vertrouwen ook decentraal vorm kan krijgen. Het bewijst dat een opperste vorm van vertrouwen niet vanuit een enkele bron voort kan spruiten, maar dat het het resultaat is van een uitgebreid netwerk.

Wat jij ervan moet onthouden? Bouw op alle fronten aan vertrouwen. Vraag bezoekers om een recensie achter te laten op Trustpilot. Deel samples uit. Laat gasten hun mening ventileren op een krijtbord in jouw winkel. Maar bovenal: bewijs elke dag opnieuw dat men bij jou zo zeker is als bij de bank. Of net niet. Want hadden banken dat zelf bewezen, dan was er van Bitcoin misschien geen sprake geweest.

# 2. Innovatie laat zich decentraal verspreiden

Bitcoin zag het levenslicht na de publicatie van een paper door ene Satoshi Nakamoto. Ergens op het internet verscheen die ene paper. En het veranderde onze manier van handelen. Geen enkel land, geen enkel individu of geen enkel bedrijf kan de crypto-industrie claimen. En dat toont aan dat ook innovatie decentraal vorm kan krijgen.

Heb jij een innovatief idee maar is de markt er nog niet helemaal klaar voor? Dan kan je de markt ook zelf triggeren zonder dat je het automatisch aan jouw bedrijf hoeft te koppelen. Want het decentraal verspreiden van innovatie is niet alleen goedkoper, maar de impact ervan is ook groter. En misschien is dat ook wel een belangrijke les voor de marketeer en jouw reclameboodschap?

Bitcoin

# 3. Een goede risicoanalyse is van het grootste belang

Wanneer entrepreneurs een ondernemingsplan opstellen, dan hebben ze vooral aandacht voor het potentieel van hun idee. Ze hebben het over de resultaten die ze willen boeken en de investeringen die ze daarvoor zullen maken. Hun toekomstplannen staan centraal en zo willen ze investeerders overtuigen. Maar terwijl ze hun weldoordachte weg naar succes neerstippelen, vergeten ze soms op zoek te gaan naar de valkuilen die ze onderweg tegen kunnen komen.

En dat is ook wat Bitcoin ons leert. Natuurlijk is de crypto-industrie een succesrecept. Alleen weten we nog niet goed hoe we dat recept naar een menukaart moeten vertalen. En dat heeft alles te maken met het feit dat niemand bij de valkuilen leek stil te staan. De invloed van inflatie, de kracht van regeringsbeslissingen, de nasleep van politieke uitspraken, de breuk in het vertrouwen na de zoveelste hackpartij en het ellebogenwerk van mediakanalen: de cryptomarkt lijkt wel met elk risico af te moeten rekenen. En dat doet het bewonderenswaardig goed, maar toch heeft de gemiddelde Bitcoin trader ook rake klappen gekregen. Natuurlijk tracht de cryptomarkt zich nu te herstellen en nemen platformen zoals Ripple deel aan het Europese IATBA-programma, maar onthoud vooral dat het herstel niet in elke markt zo eenvoudig zal zijn.

Stel je een financieel plan op? Wil je een nieuw product lanceren? Open je een extra filiaal? Houd dan niet alleen rekening met het potentieel. Maar graaf dieper en ga op zoek naar de uiteenlopende risico’s. Hoe klein de kans ook is! Zorg dat je klaar bent en maak een plan voor wanneer het uiteindelijk eens misloopt. Want dat zal het ooit wel eens doen. Neem dat maar van ons aan.

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel op Google+
Deel op LinkedIn
+

You Might Also Like